Листопад , 2011р.
Педагоги взяли участь у обговоренні перспектив розвитку закладу та його можливостей, проблем, ризиків впровадження інклюзивної освіти. Окреслено прогнозований результат та напрямки роботи педколективу.Конструктивна опозиція надала поради-рекомендації поліпшення стану освітньо-виховного процесу вцілому
Тези основної доповіді педради
Інклюзивна освіта в дошкільному закладі.
Реформа освіти в Україні покликала до життя й реформу спеціальної освіти дітей з особливими потребами. У нашому суспільстві є різні категорії маленьких громадян, певна частина з яких має проблеми, пов’язані з розвитком , здоров’ям і, на жаль, сьогодні спостерігається тенденція до зростання кількості дітей, які потребують соціальної адаптації, корекційно-реабілітаційної допомоги. Конституція України, Закон України «Про освіту» гарантують усім дітям право на освіту, а, отже, і можливість реалізувати це право в усіх державних навчальниї закладах незалежно від статі, раси, національності, соціального та майнового стану, стану здоров’я, місця проживання та інших чинників.
В Україні діти з відхиленнями в розвитку здобувають освіту в спеціальних навчальних закладах або закладах комбінованого типу - спеціальних садках, групах, школах-інтернатах. Проте в Канаді, США, Європі на сьогодні нагромаджено значний досвід залучення дітей з особливими потребами до навчання до найближчих за місцем проживання навчальних закладах загального типу. Визнано, що діти в таких умовах краще адаптуються до навколишнього середовища, оволодівають соціальними навичками, почуваються більш потрібними в суспільстві.
Дедалі частіше чуємо і вживаємо новий термін інклюзивна освіта.
Інклюзія – вимога часу. Перші експериментальні кроки із запровадження альтернативної форми навчання дітей з особливими потребами вже зроблено. Це кроки до інклюзивної освіти – інноваційної моделі навчання, забезпечення рівного доступу до якісної освіти , включення дітей з особливими потребами в масову школу, (клас) , дитячий садок ( групу).
У рамках проекту Всеукраїнського фонду «Крок за кроком», за наказом МОН України з 2001 року в навчально-виховному комплексі «Барвінок»Голосіївського району м. Києва проводиться науково-практичний експеримент»Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації їх навчання в загальноосвітніх навчальних закладах».
Інклюзивне навчання передбачає:
- перебування дитини з певними порушеннями в масовому загальноосвітньому класі( чи в масовій дошкільній групі), оволодіння нею знаннями, вміннями та навичками нарівні із здоровими однолітками;
- соціально-медико-педагогічний супровід дітей;
- забезпечення належних умов для навчання і виховання , корекційно-компенсаторної роботи;
Чільне місце в інклюзивній формі навчання посідає корекційно-розвивальна робота з дітьми,, які мають певні особливості, порушення психо-фізіологічного розвитку
(логопедична допомога).
Гасло в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами – «Повір у себе!»
Актуальною , цікавою і досить ефективною є спільна форма роботи педагогічних працівників – бінарні уроки і заняття (логопед-вихователь, вчитель-логопед, психолог-вихователь, логопед-психолог, музкерівник-психолог (вихователь). Слід зазначити, що завдяки бінарній формі занять одночасно реалізуються корекційні, навчальні, виховні завдання.
В інклюзивному навчанні широко застосовуються прийоми ігротерапії, артотерапії (особливо з дітьми, які мають порушення мови, зору, слуху, ЗПР, ДЦП, розумову відсталість, як індивідуально, так і з підгрупами, у формі тематичних занять, вправ, ігор, інсценівок, свят, етюдів тощо.
Ігротерапія – терапія засобами ігрової діяльності, тобто побудова стосунків між дорослим і дитиною через гру.
Арттерапія – це корекція мовленнєвих, психосоматичних, психоемоційних процесів та відхиленьв особистісному розвитку дитини за допомогою різних видів мистецтва.
Логопед, вихователь, психолог використовують різні види артотерапевтичних методик залежно від характеру порушень у дітей, космпренсаторних можливостей організму, наприклад6
- імаготерапію – корекцію та розвиток за допомогою образів та театралізацій;
- вокалотерапію- корекцію співом;
- музикотерапію – корекцію через сприймання музики.
Лютий, 2012 р.
Враховуючи те, що пріоритетним напрямком роботи закладу є фізкультурно-оздоровчий з елементами лікувально-корекційної та корекційно-компенсаторної роботи в групах дітей з вадами зору, основна увага педагогів була зосереджена на пошуку новітніх підходів в системі оздоровлення дітей.
Вихід знайдено у системі вправ, ігор, завдань на корекцію постави, профілактику сколіозу, профілактику гіподинамії. Навіть звичайний перехід до музичної зали, майданчика, до кабінету логопеда, психолога містить у собі рухові завдання, вправи.
А звичайне сидіння на заняттях перетворюється у незвичайне - з мішечком на голові з іншими цікавими завданнями, які, в сою чергу, сприяють поліпшенню загального фізичного стану дитини. Традиційні засоби оздоровлення є обов'язковими в режимі дня. Вихователі спецгруп і груп дітей загального розвитку отримали завдання розробити модель "робочого" дня дошкільника з використанням системи оздоровчих засобів (як традиційних, так і нетрадиційних)